donderdag 7 maart 2013

Boodschappen, zo goed als alles is verpakt!

De No Impact Week is nog niet begonnen maar ik ben er toch al bewust mee bezig.

De trein
Het begon al tijdens mijn reis met de trein naar school. Net als de meeste mensen pak ik ook een gratis krantje. Normaal zou ik hem in de trein laten liggen(voor een ander) maar omdat ik niet zeker weet of het dan in de papierbak terecht kom heb ik besloten hem thuis in de papierbak te gooien


Supermarkt
Het werd een stuk ingewikkelder toen ik boodschappen ging doen .Een echte uitdaging als je het ecologisch  verantwoord wilt doen.

Het eerste wat me opvalt als ik de AH in stap is dat bijna ALLES op de fruit en groente afdeling is verpakt. De komkommer,de appel en de bloemkool.  Is dat nou echt nodig? Ik kan me niet  herinneren dat ik mijn oma ooit een verpakte bloemkool heeft gekocht.  Maar dat even terzijde.  Mijn aanwinst bij de fruit en groente afdeling:
*Een biologische witte kool zonder verpakking, goedkoper dan een  zak wortelen.
* Een zakje wokgroente, omdat het onmogelijk is om een losse groente in de supermarkt te kopen bespaar  ik zo plastic zakjes en hoef ik ook geen groente weg te gooien.

Bij de C1000 is het makkelijker om fruit zonder verpakking te kopen:
* Bananen,Citroenen en  Kiwi's, deze heb ik in een plastic zakje gedaan(ander rollen ze overal heen) maar die hergebruik ik gewoon de volgende keer als ik boodschappen ga doen.
* Salade in een zak, als het er was zou ik rucola sla zonder verpakking kopen, de plastic zak gooi ik bij het plastic afval dus kan worden gerecycled.

Al met al dus best een uitdaging om geen voorverpakte groenten en fruit te kopen in een supermarkt.
De rest van mijn aankopen zijn allemaal verpakt, maar de meeste verpakkingen kunnen worden gerecycled(plastic,karton,glas) en ik heb bepaalde keuzes gemaakt vanuit het ecologische oogpunt:
* Gaan zakjes of blokjes bouillon, maar een glazen potje scheelt verpakking en kan worden gerecycled.
* Een pot oplos thee, scheelt een heleboel theezakjes.
* Geen voorverpakte meeneem koek  maar een grote verpakking, makkelijk mee te nemen in een bakje.

Al met al heb ik me best gedaan.
Op naar de volgende uitdaging

Groetjes Joy





Geen opmerkingen:

Een reactie posten