woensdag 13 maart 2013

De biologische Supermarkt

Het thema van vandaag; Voedsel.  Ik ben dan ook vandaag voor het eerst naar de biologische supermarkt geweest. Ik wilde altijd al eerder gaan maar het voelde alsof de drempel te groot was, maar de No Impact Week heeft mij over die drempel geholpen en ik vond het een groot succes.  Je betaald iets meer voor kokosbrood maar er zit dan ook geen gelatine is, wat ik niet meer eet. (gelijk maar 2 pakjes meegenomen). Ook chaizaad wat ik in geen enkele andere supermarkt kon vinden is vandaag in mijn boodschappenmandje mee naar huis gegaan. Dus zeker voor herhaling vatbaar.

Wat mij ook opviel in de biologische supermarkt is dat er maar weinig groeten en fruitsoorten verpakt zijn, dus als je zelf als je daar heen gaat zakjes meeneemt scheelt dat heel veel afval.

Ook over het afval heb ik na gedacht. De bakjes van het kokosbrood kan ik makkelijk gebruiken als meeneem en opberg bakjes, de kartonnen dozen kan ik ook gebruiken om spullen op te bergen en de zak van de chaizaad is van karton en afsluitbaar en dus ook herbruikbaar.Alleen het zakje van de wortels komt in de plasticzak terecht. Mijn zwakste punt van afval zijn theezakjes. Ik ben een echte theeleut en thuis heb ik geen oplosthee maar de zakjes gaan in de GFT zak en dan kunnen ze worden verwerkt tot compost.

Een opdracht van deze week is iets in je eetpatroon veranderen. Biologische producten toevoegen aan mijn producten lijst vind ik wel een bewuste keuze. Ik vandaag ook voor het eerst chantarelle gegeten, ik vond ze erg lekker. Het meest uitdagende aan het veranderen van mijn eetpatroon is geld en tijd.. Biologische producten zijn over het algemeen toch iets duurder en als student heb ik een klein budget. En de meeste biologische supermarkten zijn voor mij een stukje reizen, ik zou er vaker komen als er een hier in de buurt zou zitten.

De laatste opdracht van vandaag is 5 mooie dingen opschrijven die vandaag gebeurd zijn.
  • 10 minuten buiten genieten van de zon en de stilte.
  • Gezellig dineren met mijn huisgenoten
  • Sneeuw en zon tegelijkertijd voelen.
  • Een waardevol iemand na 2 weken weer geknuffeld
  • Gesproken met een oud klasgenoot(al geruime tijd niet meer gezien)
Morgen is het Thema Energie. Morgen ga ik dan ook alleen op mijn werk achter de computer, geen tv enz. ( Dus morgen geen blog) Als ik ga kijken hoeveel energie ik nu gebruik: De lampen in mijn kamer,  mijn laptop, gas voor de kachel, energie voor mijn wekker en zo gaat me telefoon aan de oplader. 
Niet koken om zo elektra te sparen word morgen lastig omdat ik morgen bepaalde producten moet eten anders zijn ze niet goed meer. 

Groetjes Joy




Geen opmerkingen:

Een reactie posten