vrijdag 15 maart 2013

Kaarsjes, snackjes en een goed boek.

ENERGIE
Ik had met mezelf afgesproken dat ik na het werk zo min mogelijk Energie zou gebruiken dus geen tv,geen laptop en ga zo maar door. Maar helaas duurden het wat langer voor ik daar me kon beginnen. Ik heb ruim een half uur in een stilstaande trein gezeten todat werd verteld dat de trein voor ons defect was en deze dus niet verder reed. Eerste reactie baal maar ik was allang blij dat ik mijn vorige trein gemist had anders had ik in die defecte trein gezeten en dan was ik nog verder van huis geweest. En ik had geluk, ik kreeg een lift aangeboden. Het is voor mij bewezen er zijn nog sociale en aardige mensen.  Met de auto terug paste niet echt in mijn No Impact Week maar een andere keus had ik niet.

Omdat ik pas om 20:15 thuis was moest ik mijn eten opwarmen dus weer electriciteit gebruikt. Maar na het eten heb ik geen electriciteit meer gebruikt. Een uur lang heb ik met kaarsjes aan een boek gelezen en genoten van wat lekkere snacks. Ik had ook de kachel uit gezet, maar zodra het uur om was heb ik hem snel weer aan gezet. Toch wel koud zonder kachel in de winter. Het licht in mijn kamer heb ik uitgelaten tot in ging slapen.


Vanmorgen heb ik ook in mijn kamer een kaarsje aangehad in plaatst van licht. Dat beviel me eigenlijk prima. Lekker rustig wakkerworden bij kaarslicht met wat yoga oefeningen. Dit ga ik zeker vaker doen.

WATER
Vandaag het thema Water. Vanavond douchen met behulp van de douchcoach. Het is me van de week ook gelukt om binnen 4 minuten te douchen dus dan moet het vanavond ook lukken. Ik heb mijn watervoetafdruk berekend(globaal):68509 liter per jaar. Das toch best veel vind je niet? Nou dat was stap 1, stap 2 is een lijstje met dingen waarvoor ik vandaag water ga gebruiken:
  • Thee& water drinken 2.5L
  • Tandenpoetsen   1L
  • WC doortrekken 36 L
  • Wassen & Douchen 34L
  • Afspoelen  5L
  • Handenwassen 2L
 Dat was het geloof ik zo'n beetje, t valt me best mee. Hoeveel liter water dat ongeveer is : 80.5 liter. Volgens de handleiding van de No Impact Week verbruikt de nederlander gemiddeld 112 liter en volgens waterbedrijf groningen zo'n 121 liter per dag. Redenen waarom ik minder verbruik zijn niet de kraan laten lopen tijdens het tandenpoetsen en maar 4 minuten douchen dat scheeld dus al ruim 30 liter. Onderstaande linkt brengt je naar een site waarop staat waaruit die 121 liter water per dag bestaat.

 

Groetjes Joy

Geen opmerkingen:

Een reactie posten