zondag 10 maart 2013

Geen Afval meer

Omdat ik morgen nogal vroeg me bed uit moet bereid ik me alvast voor op het nieuwe thema: Afval

Geen afval produceren word nog een hele uitdaging. Ik ben er vandaag bewust van geworden dat je vaak afval produceert zonder erover na te denken. Een voorbeeld van vandaag: chocolade eitjes. Pas bij mijn tweede chocolade eitje bedacht ik me dat de verpakking terecht komt in de afvalbak. En wat dacht je van watjes & wattenstaafjes. Mijn gezicht schoonmaken met een watje en lotion zit er deze week niet in. Dus sinds gister doe ik dit dan ook lekker ouderwets met een washandje. Ben benieuwd hoe me gezicht er aan het einde van de week uitziet. Het word dus goed nadenken bij alles wat ik deze week doe, afval produceren gebeurt zonder dat je er bij na denkt.

Bij het analyseren van de rest van mijn afval van gisteren kwam ik erachter dat het meeste in de plastic en de papierbak kan, dit word gerecycled en dus is dit niet echt afval. Ook mijn bananen schil en appel klokhuis kunnen worden verwerkt in compost als ik deze netjes in de GFT bak gooi.

De eerste stap van vandaag is kijken welk afval je langer dan 10 minuten gebruikt en welke meer. Eigenlijk heb ik het meeste maar meer dan 10 minuten gebruikt, ten minsten zo zie ik het. De plastic verpakking van het eten heeft toch een hele tijd dienst gedaan in mijn koelkast net als de actimelflesjes en de yogurtbakjes. 
Ook de krant heb ik langer dan 10 minuten gebruikt en deze gebruiken we weer voor de bak van ons huisdier of gaat in de papierbak.

Omdat ik vandaag alleen oplos thee heb gedronken heb ik geen theezakjes in mijn afvalbak, en naar de sportschool heb ik een waterfles meegenomen die ik de rest van de week ook zal gebruiken om water in mee te nemen. Al met al valt de schade vandaag wel mee. Maar dat moet deze week nog minder worden.

Stap 2 is het maken van een geen-afval-kit bestaand uit een herbruikbare beker(in mijn geval een fles, vroeger naar school lekten mijn bekers namelijk altijd daarom vertrouw ik geen enkele afsluitbare beker), een zakdoek(die moet ik nog even maken/knippen), herbruikbare & afsluitbare bakjes(die hebben we genoeg in de kast), bestek(check!) en herbruikbare zakjes (in de la). 
Stap 3 is het produceren van geen afval, voor alles wat ik deze week per ongeluk toch produceer moet ik in huis (nieuwe) vuilniszakken neerleggen.

(Omdat de yoghurtbakjes en actimelflesjes deze week op moeten zal ik hoe dan ook vuilnis produceren, de bakjes en flesjes zelf zijn van plastic maar ze zijn afgesloten me teen aluminium/plastic laagje.) Misschien bedenk ik nog een leuke manier waarop ik ze opnieuw kan gebruiken.)

Stap 4 & 5 zijn voor morgen avond, word vervolgt.

Groetjes Joy

Geen opmerkingen:

Een reactie posten